مجالی برای تسهیم دانش و تجربیات

ای کاش جوان می‌دانست و پیر می‌توانست...

مجالی برای تسهیم دانش و تجربیات

ای کاش جوان می‌دانست و پیر می‌توانست...

نویسندگان

فونتهای استاندارد فارسی

شنبه, ۱۶ اسفند ۱۳۹۳، ۰۹:۴۰ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام

بر روی اکثر رایانه‌های ایرانی، فونتهای «سری بی» «B Fonts» وجود دارد. از معروف‌ترین این فونتها می‌توان به B Zar / B Mitra / B Lotus / B Roya نام برد. اما شاید کمتر کسی است که بداند این فونتها، فونت‌های استاندارد فارسی نیستند بلکه فونتهای سری «آی آر» «IR Fonts» هستند. این سری از فونتها حاوی ۳۹ فونت فارسی با اسامی مشابه با «سری بی» است اما در حالتی شکیل‌تر، زیباتر، جمع‌و جورتر،‌خواناتر و در یک کلام؛ ایرانی‌تر!

‌جدای از ظاهر زیباتر و Kerning (در هم رفتگی حروف) چشم‌نوازتر؛‌ مهمترین مزیت این فونتها در این است که در حالت انگلیسی نیز، استاندارد هستند! حتما با این تجربه‌ی نه چندان خوشایند مواجه شده‌اید که فونت‌های انگلیسی معمولا یکی دو شماره باید کوچک‌تر شوند تا با متن فارسی هماهنگ شوند (مثلا اگر با فونت ۱۴ متن فارسی را می‌نوشتید باید فونت انگلیسی را سایز ۱۲ یا ۱۳ انتخاب می‌کردید تا هماهنگی متن حفظ شود.) اما در فونتهای IR، این مشکل وجود ندارد و به راحتی می‌توانید به انگلیسی نیز با آن‌ها تایپ کنید.

با وجود گذشت بیش از یک سال از عرضه‌ی این فونتها توسط شورای عالی اطلاع‌رسانی، اما هنوز هم تعداد خیلی کمی از کاربران ایرانی از وجود این فونتهای زیبا و دوست‌داشتنی، باخبرند. پس از این فونتها استفاده کنید و آن‌ها را به دیگران نیز معرفی کنید.

فونتهای استاندارد فارسی 

دریافت فونت‌ها و توضیحات بیشتر از طریق این لینک (+)

  • امین تجملیان

فونتهای استاندارد فارسی

نظرات  (۲)

  • ...:: زرافه ::...
  • خیلی هم عالی:)
    این فونت‌ها چه فرقی با فونت‌های سری XB دارند؟
    https://www.google.com/search?q=xb+fonts&ie=utf-8&oe=utf-8
    بالاخره کدامشان «استاندارد» هستند؟!
    پاسخ:
    سلام
    به نظرم فونتهای IR استاندارد هستند. دلیلش را هم توضیحاتی می‌دانم که در همان لینکی که در متن گذاشته شده درج شده. به شخصه تجربه‌ی کار با فونتهای XB را ندارم ولی از فونتهای IR‌خیلی راضی‌ام :)
    موفق باشید.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    تجدید کد امنیتی