مجالی برای تسهیم دانش و تجربیات

ای کاش جوان می‌دانست و پیر می‌توانست...

مجالی برای تسهیم دانش و تجربیات

ای کاش جوان می‌دانست و پیر می‌توانست...

نویسندگان

«رضایت شغلی» به سبک «ننه شکوه نمک‌فروش»!

سه شنبه, ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۱۲:۴۲ ق.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

محققان زیادی در سالهای اخیر تلاش کرده‌اند راز «رضایت شغلی» انسان‌ها در سازمان را بیابند. پژوهش‌های متعدد کمی و کیفی با هدف شناسایی «چرایی» و «چگونگی» ایجاد انگیزه در کارکنان سازمان و نیز ارتقای رضایت شغلی آنان انجام شده و همچنان می‌شود و البته نتایجی جالب توجه - و حتی گاه، متناقض- نیز حاصل شده است.

«پرداخت‌های مالی انگیزشی» «همکاران مناسب» «رفتارهای مدیر» «با معنا بودن شغل» «سازگاری فرد با اهداف و ماموریت سازمان» «فرهنگ سازمان» و چندین و چند عامل دیگر، بر شمرده شده و کارکنان واحد منابع انسانی سازمانها، همواره تلاش می‌کنند تا با درس‌آموزی از این نتایج، در ارتقای «انگیزه» و «رضایت شغلی» سرمایه‌های انسانی سازمان خویش، اثرگذار باشند.

شاید اگر کسی در این پارادایم «کاملا وارداتی» زندگی کند، با مشاهده‌ی این قطعه فیلم سه دقیقه‌ای که شرح حال مختصری از زندگی کاری «شکوه نمک‌فروش» است، انگشت حیرت به دهان بگذارد و در عجب بماند که این زن تنها، چگونه با اشتغال به کاری چنین طاقت‌فرسا و سخت، توانسته ۱۴ فرزند خود را بزرگ کند و به واقع «به شغلش عشق بورزد». زنی که ۴۰ سال است از صبح تا غروب در حاشیه‌ی جاده‌ای به کشت نمک مشغول است، «رزق حلال» کسب می‌کند،‌ و در پاسخ به این سوال که «کارت را چقدر دوست داری؟» می‌گوید: «خیلی! خیلی والله! اصلا کیف می‌برم از این کار؛ واقعا کیف می‌برم!»

 شکوه نمک فروش

او که معتقد است که «نان درآوردن»، «جهاد اصغر» است، پول حلالی که کسب می‌کند را می‌بوسد و می‌گوید: «دو نتیجه‌ای که دارد، برایش از تمام دنیا با ارزش‌تر است!»

به نظرم این‌طور زندگی کردن اگرچه سخت و طاقت‌فرساست و شاید از دید ما، چندان «موفقیت‌آمیز» هم نباشد اما «صفا» و «صمیمیت» و «موفقیت» و «رضایت» خاص خودش را دارد! نظر شما چیست؟! 

  • امین تجملیان

نظرات  (۳)

  • قاسم صفایی نژاد
  • خیلی جالب بود. سپاس
    پاسخ:
    متشکرم از لطف شما.
  • علیرضا جلولی
  • بسیار دقیق و عالی.
    معتقدم با عشق ورزیدن به کار همه مشکلات حل می شود.
    رضایت یک مرحله است و عشق به کار بالاتر از آن.
    بیستون را عشق کند و شهرتش فرهاد بود...
    پاسخ:
    متشکرم. بلی درست است. اما اینکه این «عشق ورزیدن به کار» چگونه و در چه پارادایمی حاصل می‌شود جای سوال و بحث است. ممکن است طبق نظریات رایج این کار با استفاده از اهرم‌های مدیریتی و ... انجام بپذیرد و ممکن است طبق پارادایم «ننه شکوه» در پارادایم «رزق حلال و نان زحمتکشی» تحقق یابد! اینها به نظرم دو پارادایم رقیب هستند!
    ممنون برادر جلولی عزیز.
    عالی بود برادر.
    دست شما درد نکنه!
    کاش ما هم همین‌جوری کار کنیم.

    پاسخ:
    سلام و رحمه الله.
    از لطف شما سپاسگزارم برادر دیانی عزیز.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    تجدید کد امنیتی