مدارس؛ قاتلانِ خلاقیت!
بسم الله الرحمن الرحیم
از اولین روزهای حضور در مدرسه خاطرهای دارم: چند کودک «پیشدبستانی» که به جرم بازی کردن در راهروی مدرسه در هنگامهی دیر آمدن معلم، از کلاس اخراج شده و دم در دفتر مدیر مدرسه به خط شده بودند! بچههایی ششساله که از همان روزهای اول باید یاد میگرفتند که مقررات مدرسه را رعایت کنند و «مثل آدمبزرگها» رفتار کنند!
با دیدن پربینندهترین ویدیوی سایت Ted.com ناخودآگاه این خاطره در ذهنم تقویت شد. ارائهای با این عنوان جذاب:
چگونه مدارس، خلاقیت را میکُشند.
سر کن رابینسون، متخصص آموزش، خلاقیت و نوآوری، در این ارائه که در سال ۲۰۰۶ انجام شده و تا به امروز بیش از ۳۳ میلیون بار دیده شده است با بیانی شیوا به ما میگوید که چرا و چگونه این «جنایت» اتفاق میافتد. او با ذکر این نکتهی جالب که «کودکانی که امروز وارد مدرسه میشوند، در سال ۲۰۶۵ بازنشسته خواهند شد» و قرار دادن این واقعیت در کنار «تغییر و تحولات سریع امروزهی جهان» نتیجه میگیرد که در مدارس ما باید به همان اندازه که به «سوادآموزی» اهمیت داده میشود به «خلاقیتآموزی» نیز توجه شود.
کن رابینسون معتقد است که سیستم آموزشی ما کودکانی که سرشار از روحیهی آزمون و خطا و مواجهه با تجربیات جدید هستند را از «اشتباه کردن» میترساند. «ترسیدن از اشتباه» مساوی است با «مرگ خلاقیت» و در زمانهای که هر روز در حال تغییر و زیر و رو شدن است، خلاق نبودن برابر با بیسوادی است.
سیستم آموزش و پرورش ما علاوه بر اینکه اشتباه را گناهی نابخشودنی میداند که مستحق تنبیه و کم شدن نمره است، بر قابلیت علمی بنا شده است: هر که درسش بهتر باشد، نمره بهتری داشته باشد و منظمتر باشد، از نظر این سیستم آموزشی، کودک بهتری است و آیندهی بهتری دارد.
در حالی که این تنها نوعی خاص از زندگی کردن است و همهی زندگی نیست. گویی سیستم آموزشی ما میخواهد همهی کودکان در آینده تبدیل به استاد دانشگاه شوند!
مشاهدهی این ویدیوی ۱۹ دقیقهای علاوه بر این که به ما در مورد «خلاقیت» دید تازهای میدهد، حاوی درسهای مهمی در زمینهی چگونه ارائه کردن است. اینکه چگونه سخنرانی را به خوبی (با یک شوخی به جا) شروع کنیم؛ چگونه از داستانهای واقعی برای پیشبرد سخنرانیمان استفاده کنیم؛ چگونه به جا و در موقعیتی مناسب، شوخی کنیم؛ چگونه به افراد دیگر و پژوهشهایشان و نیز پژوهشهای خودمان ارجاع دهیم تا به مخاطب بفهمانیم که بحث، کاملا علمی است و در نهایت چگونه بتوانیم مطلبمان را در کمتر از ۲۰ دقیقه به طور کامل ارائه دهیم و در اوج، سخنرانی را نتیجهگیری کرده و به اتمام برسانیم.