مدیران «خیرخواه» موفقتر از مدیران «خودخواه»!
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام
هاروارد بیزینس ریویو، مجله معتبر دنیای مدیریت، در شماره آوریل ۲۰۱۵ خود مقالهای با نام «محاسبه بازده شخصیت» (Measuring the return on Character) را به چاپ رسانده است. این مقاله در جستجوی پاسخ به این سوال بوده است که «آیا میان ویژگیهای شخصیتی مدیران سازمانها با دستاوردهای مالی و تجاری سازمان رابطهای برقرار است یا خیر؟»ء
محققان برای دستیابی به پاسخ، با بررسی بیش از ۵۰۰ صفت اخلاقی،۴ اصل اخلاقی اساسی را برگزیدهاند: صداقت (Integrity)، مسئولیت (Responsibility)، بخشندگی (Forgiveness) و دلسوزی (Compassion). این ۴ اصل در ۸۴ سازمان غیرانتفاعی امریکایی مورد پرسش قرار گرفته است، سازمانهایی که عملکرد تجاری آنها نیز مشخص بوده است.ء
نتیجه کاملا قابل توجه و البته مقداری دور از انتظار بوده است: سازمانهایی که در آن، کارکنان احساس میکنند دارای «مدیرعاملی خیرخواه» هستند (مدیر عاملی که امتیاز بالایی در ۴ صفت فوقالذکر دارد) به طور محسوسی عملکرد بهتری نسبت به سازمانهایی دارند که مدیرعامل آنها از دید کارکنان فردی «خودخواه» به شمار میرود.ء
نکته جالب اینجاست که معمولا این گونه مدیران از این ضعف شخصیتی خود، آگاه نیستند! در همین پژوهش، مدیرانی که از دید کارکنان خودخواه بودهاند، به خودشان امتیازات بسیار بالایی در این ۴ اصل دادهاند در حالی که مدیران خیرخواه - با داشتن مقداری تواضع- به خودشان نمرات کمتری دادهاند.ء
اما آیا تغییر در شخصیت ممکن است؟! پاسخ مثبت است. مشروط بر اینکه فرد با گشودگی این ضعف را قبول کند و از راهنمایی مربیان و مشاوران برای اصلاح آن استقبال نماید.
- ۹۴/۰۵/۰۶
مثل همیشه جذاب بود. ممنون